7 de maig 2012

PRESENTACIÓ DE LES EXTRAESCOLARS ESCÈNIQUES 2012-13





































TEATRE – CIRC – TITELLES – CLOWN – IOGA – CLAQUÉ – DANSA 
CREATIVA – TEATRE MUSICAL – TEATRE EN ANGLÈS



Companyia Nocturna fa uns anys va emprendre l’aventura de crear una proposta diferent, on l’especialització en les arts escèniques es fes un lloc a les escoles i ajudar a que fossin  un element important durant el creixement, per despertar d’una forma lúdica, la creativitat, l’expressió, la socialització i la comunicació de grans i petits.

    Un equip de professors que prové del món del teatre i les arts escèniques, amb experiència en muntatges artístics i organitzacions culturals de diferents àmbits. Un pla de treball on les representacions tenen un procés de creació global i implicació, així com l’exploració de sensacions i ambients.

    Sis anys després de la nostra creació, estem molt satisfets de seguir amb la il·lusió de treballar en el que ens agrada, amb el convenciment de portar a terme un projecte sòlid i la humilitat d’anar creixent poc a poc i aprenent dia a dia.

    També es realitzen intensius d'un dia, en festes puntuals, setmanes culturals o finals de curs on fem classes obertes a diferents grups.



Per saber més aneu a Més informació





teatre



El teatre és una magnífica font perquè els les persones puguin desenvolupar i exterioritzar diferents aptituds.

En els escenaris s’evoquen sentiments i sensacions que tots els éssers humans tenim. El teatre es dedica a plasmar i analitzar tot aquest interiorisme. La participació de l’alumnat és imprescindible; són ells qui ens han de comunicar les seves inquietuds, les seves idees o la seva forma de pensar. Treballem per tal de que cadascú s’obri i es manifesti.  

Tot el nostre professorat ha rebut classes durant molts anys  i disposa de nombrosos exercicis de cos, veu i relaxació que ajuden de forma notable a complir els objectius de cada projecte.

La improvisació té molta importància en les nostres classes, ja que és un exercici de valentia on és essencial la imaginació. A partir d’un esquema concret l’actor/actriu ha de saber crear una escena o un personatge determinat. Són jocs que permeten veure molt bé la capacitat de cada un/a.

Intentem d’una forma lúdica potenciar la capacitat de transmetre, ja sigui amb paraules o moviments -cada cas és diferent i requereix un treball determinat.

El teatre en grup té un element molt sociable, és una altra forma de comunicar-se i fer-se entendre. En totes les classes es genera un equip que conviu setmanalment d’una forma especial i única.

Les representacions o obres de teatre són part essencial d’aquests tallers; més enllà de ser l’espectacle dirigit a familiars i amics, és el treball en equip de tot un curs a base d’assajos i debats.

 

dansa creativa
En la nostra cultura, la dansa va lligada a una certa imatge convencional. No ens hauríem de quedar amb aquesta idea preconcebuda sovint massa associada al ball o al ballet, tot i que en certa forma és inevitable. La nostra proposta va més enfocada a la dansa creativa.

Molt abans d'aprendre a parlar els nens es mouen expressant a través del cos les seves emocions, pors, alegries i angoixes. És un element innat de tots nosaltres.

És important oferir espais perquè els nens/es puguin coneixes, explorar i desenvolupar les seves possibilitats de moviment. Sentir-se segurs amb el seu cos mentre treballen la imaginació i la creativitat.

En la dansa de manera implícita es treballen valors com l’auto disciplina, el respecte i la col·laboració.

Un tipus d’activitat físic-motriu, on s'estimula molt la motricitat (saltar, córrer, arrossegar-se, rodar, girar, etc.) que aniran augmentant la seva complexitat en funció dels aprenentatges dels nens/es i les seves edats.

Una tasca essencial de la dansa creativa és la de crear una producció d'imatges i fer-la esclatar en moviments, exercitant la imaginació, donant la possibilitat d'associar-les lliurement. Un joc creatiu.

La importància de la relaxació i el massatge, moment que convida a la calma, baixant el ritme respiratori i l’energia. Treball en solitari o amb els companys a través del contacte.


circ
El circ és una art escènica especial, on la tècnica té una gran importància. És tot un món d’espectacle que avarca diferents tipus d’habilitats. El nostre projecte va enfocat a l’acrobàcia i les malabars.

Tot i la seva clara relació amb la cultura i l’espectacle el circ és una activitat molt lligada a l’educació física. No és la pràctica d’un esport, però el treball de cos, és constant. Es treballa per despertar les habilitats motrius de cada alumne.

Dins l’ iniciació al circ, trobem diferents tècniques: Acrobàcia, malabars, monocicle, equilibri, acrosport, etc. Tècniques que es treballen amb més o menys intensitat tenint en comte l’edat de la persona que les realitza (Sempre més grans de pre-escolar).

L’esforç i la superació personal, són un element clau en el procés de cada tècnica. El profund treball de la coordinació i els reflexes, requereix un esforç i una motivació diària.

El circ està format per un equip, on la comunicació és bàsica. No és només fomentar les habilitats individuals, sinó que els objectius més importants són aprendre a jugar, treballar i conviure en grup.

La confiança en un mateix, la disciplina, la concentració i la cura amb el material són aptituds imprescindibles que s’han de treballar per millorar la tècnica i les habilitats de cada persona dins el seu aprenentatge.

Una de les claus, es basa en tenir la creativitat per compaginar les habilitats motrius amb el sentit de l’espectacle, per tal d’aconseguir coreografies visuals que despertin l’admiració de l’espectador i la satisfacció personal.


teatre en anglès
Igual que un nadó aprèn la seva llengua materna des de la quotidianitat, el joc i la repetició diària, aprendre un nou idioma, pot  seguir el mateix procés per nens i adults.

A través del teatre, descobrir un idioma deixa de ser una classe més amb llibres i pissarra, per esdevenir un procés que des del joc, l'escolta, la disciplina i la imaginació ens fa transitar per vivències i processos creatius acompanyats d'un llenguatge nou.

D'aquesta manera, l'idioma a aprendre, es pot adquirir de manera més fluida i en grup, respectant el desenvolupament i el nivell individual de cada alumne, buscant el paper i el guió que més s'adeqüi a les característiques de cada un d'ells, per tal que se sentin còmodes a l'escenari i puguin entendre que és el que diu i pretén el seu personatge.

Treballem en la mateixa línia que el projecte de teatre de Companyia Nocturna (Veure pàgina 4), però adaptant-lo a una dinàmica més moderada perquè l'anglès no suposi un impediment per actuar amb energia i solidesa.

Es compaginen exercicis d'improvisació, espai, veu, moviment i energia amb diferents bases de anglès passant per temàtiques i situacions que ell puguin recrear fins i tot des de la seva creativitat.

Sense deixar de banda el sentit de l'espectacle, l'objectiu és que l'alumne pugui familiaritzar-se amb l'anglès i entengui la complicitat que suposa el fet de ficar-se en la pell d'un personatge que parla una llengua que no és la pròpia.

 

teatre musical
            El teatre musical combina tres disciplines escèniques bàsiques com són: el teatre, el cant i la dansa. És per això que parlem d'un dels reptes més complexos de situar en un escenari.

            El musical és espectacle, una miscel·lània vistosa de diferents números per intentar crear un xou compacte i amb sentit.

            Tot això suposa que cada alumne viurà un llarg procés de preparació, on haura de deixar-se anar des del patró d'una gran disciplina que li permeti combinar la tècnica amb la bona presència a l'escenari.

            El musical no deixa de requerir un esforç físic important, perquè la creació de cada número, exigeix molts ​​moviments i concentració constants amb pautes i matisos mesurats.

            Es procurarà que siguin classes que tinguin una durada superior a l'habitual on es pugui donar la planificació de tots aquests elements i poder-los ordenar classe a classe de manera que el resultat final sigui fruit de l'esforç i els coneixements anuals. En barrejar diferents disciplines, cal adaptar-se al volum d'exigència per no saturar l'alumne.

            Els projectes finals es pactaran amb l'AMPA o l’escola i així saber de què disposa cada professor i els recursos que pot utilitzar depenent al que es decideixi arribar.

 
titelles
És una de les arts escèniques, més properes a les arts plàstiques, de manera que moltes vegades la classe, té un caràcter molt artesanal de treballar amb les mans i deixar anar la creativitat visual de cadascú.

L'objectiu principal és que durant el curs cada alumne pugui construir la seva pròpia titella i fer-la participar en un espectacle, donant-li ànima amb la seva pròpia veu i moviments.

Es treballa des del seu propi cos, reconeixent gestos, postures i moviments, tant a nivell individual, com en parella o en grup. Per prendre consciència de les nocions bàsiques que necessitarà la seva creació.

Com en altres activitats, el factor de l'edat, fa variar molt el tipus de creació i espectacle. Per crear titelles hi han moltes tècniques i es pot utilitzar tot tipus de material, l'exploració del grup, serà clau per decidir quin camí triar.

Es transiten per bases pròpiament teatrals per apropar-nos a la dramatització i el joc que ens dóna cada titella, el repte de poder-li donar vida.
 
clown
El clown és una de les tècniques teatrals més expressives, que intenta aprofundir en la idea de vegades massa bàsica que es té del concepte “pallasso”.

El que es pretén no és un taller per fer riure o ser graciós, sinó el fet de donar vida a un personatge propi molt proper a les nostres emocions més bàsiques.

Es treballa per adquirir la deshinibició de cadascú, per guanyar solidesa i seguretat a l'escenari, per poder tenir la complicitat amb el públic i arribar-hi.

El treball del cos és essencial i permet descobrir-se a si mateix, per després poder donar forma i personalitat al nostre clown.

El clown és un art escènica propera al circ o al mim, a poc a poc es va descobrint quin rol ocupa cada un a l'escenari i com generar la complicitat perquè el conjunt sàpiga transmetre.

Com és un concepte molt lligat al riure o al fet de fer bogeries, la disciplina es converteix en un factor clau en aquestes classes, perquè l'alumne prengui consciència que sense treball i concentració, és impossible arribar a la comèdia.
 
claqué
El claqué és un tipus de ball molt lligat a la percussió i al sentit del ritme, que requereix una preparació física i una concentració òptima per afavorir la coordinació i la creativitat.

El treball principal està en la coordinació del moviment i l'experimentació de la música través del ritme.

La dinàmica de les classes és una barreja d'estils de dansa, exploració musical i capacitat per mantenir el cos en plena activitat sense perdre ritme.

A nivell creatiu s'experimenta amb l'espai, a poc a poc amb la improvisació individual i progressivament la improvisació grupal.

Pel bon funcionament de l'activitat seria necessari realitzar les classes en una aula amb terra de fusta i sabates de claqué. Sempre es pot buscar l'adaptació segons les circumstàncies per fer l'activitat en altres condicions, encara que l'experiència ens dicta que a mig termini, els nens solen voler ballar amb els accessoris necessaris.
 
ioga
El Ioga és la nostra única activitat no escènica, però que va molt relacionada amb el cos i aspectes emocionals molt favorables per a les arts escèniques.

Amb el Ioga l'alumne pot adquirir flexibilitat, coordinació i destresa. A través de les seva postures i el seu ritme pausat.

  Amb els exercicis que es realitzen mitjançant la respiració, s'ajuda a equilibrar les emocions i amb la meditació es pot arriba a la calma i a la serenitat.

Sempre amb la importància de saber adaptar-se a cada edat, es crea un ambient de joc, respecte, amistat i creativitat.

Per l'òptim funcionament de l'activitat caldria fer el taller en una sala diàfana amb matalassos de ioga, possibilitat de tenir poca llum i reproduir música.

Com que el Ioga té moltes vessants, es recomana parlar amb el professor/a que realitzi l'activitat perquè expliqui els paràmetres on es mourà la classe, com en altres casos, es pot buscar l'adaptació segons les circumstàncies per fer l'activitat en altres condicions, encara que l'experiència ens dicta que a mig termini, els alumnes volen els accessoris més còmodes.

També oferim Ioga en família, amb la participació dels pares es realitza una activitat de grup molt beneficiosa per a cada membre i Ioga per a mestres que els pugui a ajudar a trobar un equilibri positiu per realitzar la seva feina amb una bona actitud.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada